Om grunnleggende banktjenester og BankID

Grunnleggende banktjenester

Grunnleggende banktjenester er et kundeforhold i en bank som gir rett på bankkonto, betalingskort uten bilde (debetkort) og tilgang til nettbank.[1] Med tilgang på grunnleggende banktjenester har du mulighet til å overføre penger og gjennomføre betalinger via nettbank, på internett, og til å sette inn og ta ut kontanter i minibank.[2]

Det foreligger en lovfestet kontraheringsplikt for bankene til å tilby betalingstjenester på «vanlige vilkår» etter finansavtaleloven § 4-1 første ledd. Det betyr at banken har en plikt til å tilby konto med grunnleggende funksjoner til alle og enhver hvis den ikke har «saklig grunn» til å avslå. Formålet med kontraheringsplikten er å sikre at alle skal få dekket det grunnleggende behovet for banktjenester så langt det er mulig.

For å få tilgang til grunnleggende banktjenester er hovedregelen at du må bekrefte din identitet ved fysisk oppmøte i banken.[3] Ved legitimering i banken må du ha med deg originalutgaven av et gyldig legitimasjonsdokument.

Dersom du har fått avslag på kundeforhold med grunnleggende banktjenester eller har spørsmål om kravene til gyldig dokumentasjon kan du lese mer i artikkelen «Får du ikke tilgang på grunnleggende banktjenester?»

 

BankID og eID på høyeste sikkerhetsnivå

Med eID på høyeste sikkerhetsnivå får du tilgang til de offentlige og private digitale tjenester som krever at man legitimerer seg på sikkerhetsnivå høyt (det høyeste sikkerhetsnivået). I Norge finnes tre eIDer på nivå «høyt»: BankID, Commfides og Buypass. Alle disse eIDene er bedriftseid. I tillegg har vi en offentlig eID; MinID, som er på sikkerhetsnivå «betydelig».

BankID har en dobbel funksjon: den fungerer både som del av et betalingsinstrument eller elektronisk signatur når det brukes i sammenheng med betalingstjenester,[4] og som elektronisk identifikasjon (eID) for å identifisere seg hos et bredt spekter av offentlige og private tjenester. BankID er den klart mest dominerende eIDen i Norge.

For å få BankID må du søke om det i en bank hvor du har et kundeforhold, eller samtidig som du oppretter et kundeforhold. Det stilles høyere krav til legitimasjon for å få BankID enn for å få tilgang til grunnleggende banktjenester. Identitetskontrollen foretas ved at du legitimerer deg hos banken din, eller hos posten dersom du har en digital bank.

 Dersom du har fått avslag på BankID kan du lese mer i artikkelen «Får du ikke tilgang på BankID»

 

 

[1] FinKN-2020-973 og Finanstilsynets veileder (rundskriv 4/2022) 4.3.1.5.

[2] Prop.92 LS (2019-2020) på side 375.

[3] Hvitvaskingsloven § 12 annet ledd.

[4] HR-2020-2021-A avs. 38.